AKGV-archiv
AKGV-archiv
Menü
 
Központi oldal
 
Figyelmeztetés!

A honlapon található képek közkincsnek minősülnek. Ez a világ minden részén érvényes.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Archív hírek 2008/1

 

2008.08.13.

A múlt héten újból meglátogatta a vasutat Erky-Nagy Dániel (Tatumadár). Ennek keretében a következő munkákat végeztük el:

  • a mozdony motortérburkolatán a nagyobb horpadások kiegyengetése, valamint a nem odaillő kampók, egyéb ráhegesztett anyagok eltávolítása, a burkolat tisztítása
  • a mozdony üzemanyag szűrőjéhez az eredeti rajzokon látható légtelenítő csavar legyártása
  • az üzemanyag szűrőhöz új szűrőbetét és leszorítócsavar vásárlása és beszerelése (mivel az üzemanyag szűrőt a benne lerakódott olajsár kivételével üresen találtuk)
  • az üzemanyagtartály leszerelése, tisztítása
  • a korábban félig elkészült, kert eleje felé tartó vonal folytatása egy 6,5 m hosszú vasbetonaljas mezővel (ennek a munkának a befejezésére a tegnapi nap folyamán került sor)

A kuli motorjának felújítása jelenleg megakadt, mivel a hajtókar nagyfejpersely kopott. Ilyen osztott persely legyártását pedig csak kevés cég vállalja. Az egyetlen cég pedig, amelyikel felvettük a kapcsolatot a főtengely kiszerelését és elszállítását kéri, hogy ahhoz le tudják gyártani a megfelelő perselyt.

Képek hamarosan.

 

2008.08.01.

Mivel a Belcord Kft-nél, volt legyártva új henger és dugattyú MIB motorhoz, ezért a henger fúratása és új dugattyú öntése helyett inkább új henger és dugattyú vásárlása mellett döntöttünk. Ezek az alkatrészek tegnap érkeztek meg a vasútra új zéger gyűrűkkel és dugattyú csapszeggel együtt. A hengerhez még postán fognak küldeni két gumigyűrűt, amik a víztér és a forgattyúsház szigetelését látják el.

 

2008.07.19.

Mivel végül szakember segítségével a henger fúratása mellett döntöttünk, a múlt héten Nagy Ferenc segítségével kiszereltük a kuli motorjának a hengerét. Ehhez Ő készített egy célszerszámot, ami egy menetes szár segítségével a hengerfej felé kihúzta a hengert a forgattyúsházból. Egerben a Belcord Kft fogja méretre fúrni, és hozzá új dugattyút gyártani.

Felkerül pár kép a henger vízkőtől való megtisztításáról. (A kivételről sajnos képek nem készültek).

2008.06.07.

Még május 25-én szétszedtük a kuli motorját. Előtte hosszasan üzemelt, de az olaj csöpögés csak nem szűnt meg. Kiderült, hogy a dugattyúgyűrűk és a henger kopottak, ezen kívül a dugattyú kissé sérült is, valamint hengerfej tömítésből is feltétlenül új kell. Az új dugattyú ára fogja eldönteni, hogy a henger fúratása és új, plusszos dugattyú vásárlása, vagy gyűrűcsere mellett döntünk. Ezügyben megpróbáltam megkeresni a Belcord Kft-t, de választ idáig nem kaptam. Kerülnek fel képek a leszerelt hengerfejről, hengerről, és a vizbeöntőfedél korábbi felszereléséről.

 

2008.05.08.

Ma megváltozott a honlap fejlécén lévő AKGV embléma. A korábbi Painttel szerkesztett helyére egy igényes kép került Erky-Nagy Dániel jóvoltából. Köszönet érte!

 

2008.04.26.

A mai napon több apró munkát végeztünk el a kulin. Felszereltük az ősszel leszerelt beöntő nyílást. Korábban egyetlen (és egy lyukba beletett törött) csavar fogta, és nem volt alatta tömítés, ezért a fordítón való áthaladáskor a döcögés hatására kilötyögött a hűtővíz. Ősszel a törött csavart egyszerűen kivettem, majd megpróbáltam kicsavarni az egyetlen csavart, ami fogott valamit. Sajnos a hűtővíztől bevízkövesedett, összerozsdássodott csavar beletört a menetbe, a csavarlazító sem tudott segíteni. Az átlósan szemközti csavarnál nem is látszik a lyuk, valószínűleg az még a téglagyárban tört bele, és lecsiszolták az öntvény magasságában. Két átellenes lyuk maradt így meg, amelyek azonban belülről vízkövesek voltak. Ma sikerült a vízkő nagy részét a menetből kikaparni, egy csavar és gépzsír segítségével rendbehozni a meneteket. Szigetelő anyagból tömítést vágtunk a beöntő nyílás alá, majd a felületek bezsírozása után felszereltük azt. Érdekesség, hogy odamérve, a beöntő nyílás alá való tömítés mérete megegyezik a hengerfej tömítés méretével.

Ezen kívül a motorról a hajtóműbe való lehajtás burkolatának egyik csavarja lett kicserélve, mert a menete még a téglagyárban beleszakadt a furatba. (Csavarhúzogatás közben jöttem rá.) Egy sasszeg is pótolva lett, ami az irány- és a sebességváltó kar tengelyét fogja.

 

2008.04.22

Sajnálattal tudatom a honlap olvasóságával, hogy a több éve leállt Békési Téglagyár idén visszavonhatatlanul megszűnt. Az ott található járműveket, kisvasúti pályát, és magát a körkemencét, illetve a szárítószíneket is eladta az önkormányzat egy vállalkozónak, aki azokat ócskavasként, illetve használt építőanyagként értékesítette, értékesíti. Éveken át volt még remény a téglagyár, vagy legalább a járműveinek a megmentésére. Elektronikus levelemre kezdetben kedvező választ adott Békés jegyzője. Külön örömét fejezte ki, hogy vannak emberek akik foglalkoznak a város értékeivel, ipartörténeti emlékeivel. Sajnos azonban közbejött az önkormányzati választás, és leveleimre a későbbiekben nem válaszoltak. A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület is megpróbált tenni az ügy érdekében, de a tárgyalások zátonyra futottak, úgy tűnik valakiknek érdekében állt, hogy sem a téglagyár (akár mint múzeum), sem az ott található vasúti járművek (más vasútra szállítva) ne kerülhessék el sorsukat. Sajnálom, hogy a mai Magyarországon egy több mint száz éves gyár, amihez hasonló már csak maroknyi darab maradt az országban (Békés megyében pedig egy sem) csak ócskavasat és használt építőanyagot jelent Békés város vezetőinek.

Felkerült két kép a téglagyár pusztulásáról:

A Békési Téglagyár pusztulása

 

2008.04.22.

A mai napon a honlap látogatottsága meghaladta a 10.000 látogatást, vagyis a napi látogatások összege az elmúlt három év és két hónapban összesen ennyi volt.

Köszönöm minden kedves rendszeres, vagy alkalmi látogatónak, hogy megtisztelték a honlapot jelenlétükkel. Külön köszönet azoknak is, akik munkájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy legyen mit írni erre a honlapra, hogy az alig 50 méter hosszú, csak egyenes pályaszakoszokból álló kéziüzemű vasútból mára egy mozdonyüzemű, a korábbinál sokkal hosszabb és érdekesebb vonalvezetésű vasút jött létre.

 

2008.04.15.

A kuli újból üzemképes! Szerencsére semmi komolyabb baja nem volt, Nagy Ferenccel sikerült beindítani. Megjavított rajta egy szelepet, amin át a kartergáznak kell távoznia. Az olajat azonban még mindig ,,köpi", ezért a jövőben a dugattyúgyűrűk cseréjére lesz szükség.

 

2008.04.13.

Sajnos a mai napra tervezett indítás sikertelen volt. A probléma, vagyis a levegő beszívása és kifúvása, mely jelenség a szívó és a kipufogócsövön egyaránt jelentkezik, visszatérőnek látszik. A problémát kedden Nagy Ferenc próbálja orvosolni.

 

2008.04.07.

Tegnap kerültek fel képek a képtárba.

A korábbi beszámolókból kimaradt, hogy a vasútra került két új bőrharang. A bőrharang a mozdony egyik alkatrésze, melynek célja, hogy a hátsó, gömbcsuklós tengelynek a hajtóműből való kivezetésénél egyszerre biztosítson mozgásteret a tengely számára, és ne engedje a hajtóműben található olajat kifolyni, elszennyeződni.

 

2008.04.03.

Vasárnap kezdődött a történet a szokásos légtelenítéssel, a porlasztás vizsgálatával, stb. Miután ezzel megvoltunk, következett a kettes sebesség, max. töltés, dekopresszor nyit, és tolás! Az első kísérlet sikertelenül zárult, de nem lepődtünk meg. Miután sokadszorra is csak pár fehér pamacs volt a válasz erőlködéseinkre, bevetettük az égő gázolajos rongyot a légszűrőhöz tartva. Ekkor furcsa dologra lettünk figyelmesek. Egyszer a motor beszívott egy lángnyelvet, majd utána  füstöt és lángot fújt ki ugyanott! Azonnal leállítottuk a kísérletet és rátértünk a probléma kivizsgálására. Azt tapasztaltuk, hogy a motor a szűrőnél egyszer szív, egyszer fúj, a kipufogónál ugyanúgy! Többlépcsős telefonhívásra utolértünk egy ,,kulistát'', aki ugyanezzel a gonddal küzdött. Elmondta, hogy le kell szerelni a hengerfejet, majd koksztalanítani kell a fejet és a szelepeket, mivel valószínűleg fennakadtak. Meg is tettük, és amit tapasztaltunk, több volt, mint megdöbbentő. Kisebb utánajárással rájöttünk, hogyan kell kiszerelni a szelepeket. A kipufogószelepen minimum diónyi darabka koksz ült, ami szabad hely pedig még lett volna mellette a gázok távozásához, azt a kamrába lerakódott koksz foglalta el, ami egészen a kipufogókönyökig benyúlt. Teljes erőbedobással fogtunk hozzá a koksztalanításhoz, mellyel egy-két óra alatt végeztünk is, ami a méretekhez, és ahhoz képest, hogy nem gyakran -még sose- csináltunk ilyet, egész hamar és egész jól sikerült!

A visszaszerelés már könnyebben ment, bár egy kisebb baki megnehezítette a dolgunkat. Még a békési téglagyárból hoztunk egy hengerfejtömítésnek látszó tárgyat, ami lényegesen jobb állapotban volt társainál. Elsőre nem volt gyanús az átlagonál nagyobb súlya és merevsége, mivel szép és új volt, bezsíroztuk és beszereltük. Elkezdtük feltölteni hűtővízzel, mikoris láttuk, hogy alul erősen ereszt az illesztésnél. Egy mozdulattal le lett ütve a leeresztőcsavar (menet nincs rajta, csak kóccal van benyomva a lyukba), a további vízki- és beszivárgást megelőzendő. Ekkor döbbentünk rá, hogy mi tömítés helyett tulajdonképpen egy vaslemezből készült tömítésvágó sablont tettünk be! Miután eleget vertük a fejünket a falba, előkerestük az eredetit, majd további kisebb bakikkal, de véglegesen felszereltük a hengerfejet, a himbákat és a mozgatórudakat, melyekkel még beállítottuk a szelephézagot.

Ekkor jött el a pillanat, mikor már erősen az estébe hajolva, 20 óra 25 perckor, utolsó erőnkkel megtoltuk a kulit, mely első (!!!) próbálkozásra csodaszép füstpamacsokat eregetve, mesébe illő pfuhhffogással, szabályos üzemmel, ismét utat engedve a gázoknak, saját lábán, vagy inkább kerekein megtette az első métereket, a lelkes szerelőbrigád (3 fő) nem kis örömére!

Sajnos a technikatörténeti remekműért kevésbé rajongó szomszéd miatt kb. 50 métert tehetett csak meg, majd leállítottuk. A munkánkra a koronát így csak másnap tudtuk feltenni egy teljes forgattyúházmosással, majd 1,7 liter friss Diesel-motorolajjal. A kuli ez alkalommal is mindkétszer (olajcsere előtt és után is) legelső próbálkozásra indult, majd a hengerfejcsavarok újboli meghúzása után újult erővel, a friss olajnak köszönhetően eszméletlen sebességgel pörögve adta tudtunkra, hogy jó munkát végeztünk!

Köszönet az összefoglalóért és a munkálatokban való részvételért Erky-Nagy Dánielnek, és a telefonos segítségért Gróf Györgynek!


2008.03.31.

Március 30-án és 31-én ismét Békéscsabán tartózkodott Erky-Nagy Dániel. Ez alkalommal elsősorban a legfontosabb gépészeti jellegű munkákat végeztünk el, melyek a következők voltak:

  • A kuli hengerfejének leszerelése

  • A hengerfejre, a dugattyúfejre, valamint a szelephimbákra és himbakamrákba rakódott koksz és olajsár eltávolítása

  • A hengerfej felszerelése a motorblokkra; szelephimbahézag állítása

  • Új tömítések készítése parafából a gázolajcsapba

  • A fáradt motorolaj leeresztése és elraktározása későbbi célokra

  • Új, megfelelő minőségű és mennyiségű motorolaj betöltése

A fent felsorolt javításoknak köszönhetően jelentősen nőtt a mozdony üzembiztossága.

Emellett a vasútra került egy régi olajozó kanna is, így egyszerűbbé vált a kuli kopásnak kitett alkatrészeinek kenése.

A mozdony összesen három alkalommal lett beindítva. Képek hamarosan!

 

 

 

 

 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre