2012.11.27.
Új járművek, alkatrészbeszerzés az AKGV-n! Hosszú évek várakozása után végre megérkezett a Dombóváron tárolt három kocsink, amik a mázai téglagyárból származnak. Ezzel újabb polcos kocsival, egy pőrekocsival, és az első 600 mm nyomtávolságú száraztéglás (behordó) kocsival bővült járműállományunk. Ezek mellett megérkezett a két üzemképtelen Slavia motor Görcsönyből. A két motorból egy üzemképeset szeretnénk összerakni, ami Orvos Pál M232-1001 számú mozdonyában fog szolgálni.
A MIB kulik számára sem telt eseménytelenül a tegnapi nap, ugyanis kerekek, valamint számos gyári új hajtómű és motoralkatrész érkezett hozájuk.
2012.10.07.
A mai naptól Facebook közösségi modul is elérhető az oldalon. Ezáltal könnyebben nyomonkövethetővé válik a munkánk.
Az eseménydús nyarat, eseménydús ősz követte. Szeptember 22-én megrendezett nyílt napunkon többszörösen megdöntötte az eddigi rekordokat látogatóink száma. A korábbi évekhez hasonló házi kiállítás mellett idén fényképgyűjteményt és a Posch modell termékeit is bemutattuk.
Szeptember 28 és 30 között a VOKE Vasutas Művelődési Ház ismételten megrendezte vasútmodell kiállítását, ami 29-én nagyvasúti vontatójárművek kiállításával is kiegészült. A modellkiállítás négy napja alatt a Tiszaföldvárról származó 500 mm nyomtávolságú repülővágányainkkal és három személykocsivá alakított száraztéglás kocsinkkal bemutatóüzemet bonyolítottunk le. A vonatokat az 500 mm-es nyomtávolságúra átállított békési (M231-1001) kuli továbbította, de a jobb megjelenés miatt a dévaványai kuli (M231-1002) burkolatával.
Azt hiszem bátran állíthatjuk, hogy tartalmas ,,szezont" zártunk. Idén négy jelentősebb rendezvényben volt részünk. Vittünk mozdonyt Orosházára, Szegvárra, megtartottuk nyílt napunkat és megvonatoztattuk az érdeklődőket az Alföldi Első Gazdasági Vasút nyomvonalán a békéscsabai Andrássy úton.
2012.09.05.
Kedves Érdeklődők! Az Alföldi Kerti Gazdasági Vasút és az Alföldi Kerti Gazdasági Vasutak Szakcsoport idei nyílt napja szeptember 22-én, szombaton lesz megtartva 10 órai kezdéssel. Címünk: Békéscsaba, Kígyósi út 34.
A program keretében lehetőség nyílik egész napos vonatozásra, a vasút gyűjteményének megismerésére, szakmai és kevésbé szakmai beszélgetésekre, időszaki kiállításunk megtekintésére. Mindenkit szeretettel várunk!
2012.09.05.
Eseménydúsan telt a nyár az Alföldi Kerti Gazdasági Vasúton. Elsősorban a gépészet terén értünk el sikereket.
Kis túlzással mára már kijelenthető, hogy négy üzemképes mozdonyunk van. A dévaványai (M231-1002) kuli már több órás üzemet tudhat magáénak. Szerkezetileg gyakorlatilag elkészült. A kúpos hátsó tengely miatt a végleges nyomtávátállítás és a burkolat felhelyezése van hátra. Munkánk eredményeként a Dobozkuli (M231-2002) is üzemképes már, igaz motorja még nem tökéletes, a fordulatszám ingadozik, a motor néha önhatalmúan felpörg. Megtörtént a csillagos kuli (M231-2001) festése és tengelyvégeinek fúrása a kerekek biztonságosabb rögzítése céljából. A fúrószárakért és a sok segítségért köszönet Ancsin Ákosnak.
Folytatódott az új fűtőház tervezése, és szeptemberben három vasbetonalj befűzésével a leendő fűtőházi vágányok építését is folytattuk. Reményeink szerint az új épület is a közeljövőben elkészül.
Szegváron két mozdonnyal [Békési (M231-1001), Csillagos (M231-2001)] szerepeltünk. A Békési kuli egy pár perc alatt beállítható szelephézag problémától eltekintve hibátlanul üzemelt. A Csillagossal, ami a szegvári keresztségben a Vörös Október nevet kapta volt némi hajtómű beállítási probléma, de ezt szerencsére sikerült hamar kijavítani és a forgalmat onnantól gépészeti hiba nélkül láttuk el.
2012.06.02.
Tegnap elvégeztük a 31-én beépített összekötővágányhoz tartozó váltók javítását. Mindkét jobbos váltó összekötő rúdját javítani kellett. A Szentesről származó váltó összekötő rúdjának csak a rögzítő csavarját kellett cserélni, de a mezőtúri váltó esetében a csúcssínre hegesztett rögzítő fül le volt törve, ezért pótolni kellett. Szintén a mezőtúri váltónál problémát jelentettek a kopott gyökcsapok és leszorító lemezek, amik következtében terhelés alatt a csúcssínek kifelé dőltek az átmeneti sínek kopását, balesetveszélyt vonva maguk után. Tegnap a kopott gyökcsapokat perselyezéssel javítottuk, a leszorító lemezeket megfordítottuk, újra csavaroztuk, így azok továbbra is be tudják tölteni funkciójukat. A váltó keresztezési csúcsa is törött volt, egy több centiméter hosszú darab hiányzott belőle. Ezt egy méretre vágott és behegesztett síndarabbal sikerült pótolni. Az összekötő szakasz így már biztonságosan üzembe helyezhető. Képek: Kész az összekötő vágány, váltók javítása 2012.06.01.
2012.05.31.
A mai napon sikeresen összekötöttük a korábban elkészült fűtőházi vágányokat a pályahálózat többi részével. Így jócskán megugrott a forgalomra és tárolásra használható hálózat hossza. Az összekötő szakaszt Orvos Pállal közösen hosszas előkészítő munkák után építettük be. Aljként félbevágott nagyvasúti talpfákat használtunk, sínnek pedig a Tiszaföldvárról származó Keller-rendszerű szárítószínek 7 kg/fm tömegű, ózdi hengerlésű sínjeit használtuk a leendő fűtőház vágányaihoz és a tolópad pályájához hasonlóan. A talpfák beásása és hevederezés után az első két talpfára még egyenes állapotában szegeltük fel a jobb sínszálat, majd ezt követően kézzel hajlítottuk be a megfelelő ívsugárba. Méretre vágást követően a másik irányból folytattuk a szegelést, így kiváló, könyököktől és egyéb irányhibáktól mentes ívet hoztunk létre. A másik sínszálat nyomtávmérések után hajlítottuk hozzá a korábban beépítetthez. A pályán először a Snábel (U421 0035-1001) gördült végig az utómunkákhoz szükséges földdel.
2012.05.15.
Az Alföldi Kerti Gazdasági Vasút gyűjteménye az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül. Ez a fejlődés azonban az eddigi keretek között nem lenne fenntartható. Ezért tevékenységünk szervezettebbé, népszerűsíthetőbbé válása érdekében a vasúti járművekkel rendelkező Dél-dunántúli Kerti Gazdasági Vasúttal és a Viharsarki Magánvasúttal közösen a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület Alföldi Kerti Gazdasági Vasutak Szakcsoportjaként működünk tovább. Az Egyesület elnöksége a mai nappal (2012.05.15.) egyhangúan elfogadta szakcsoportunk megalakulását. A Szakcsoport Alapító nyilatkozata:
Az Alföldi Kerti Gazdasági Vasutak Szakcsoport alapító nyilatkozata
1. Bevezető: Mi, az Alföldi Kerti Gazdasági Vasutak Szakcsoport (továbbiakban a szakcsoport) alapító és jövendőbeli tagjai elismerjük és fontosnak tartjuk a klasszikus ipari létesítmények és a klasszikus ipari táj egyetemes emberi kultúra fejlődésében betöltött szerepét. Fontosnak tartjuk a múltból örökségként ránk hagyott ezen épített és tárgyi emlékek, ezeken belül is elsősorban a kötött pályás eszközök felkutatását, kutatását, megőrzését és bemutatását. Az alapító tagok ezen dokumentum létrejöttét megelőzően is végeztek kutató, megőrző és bemutató tevékenységet, amit ezen szakcsoport megalapításával szeretnének szervezettebbé, összehangoltabbá, a külvilág számára könnyebben népszerűsíthetővé tenni a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület keretein belül.
2. A szakcsoport célja:
2.1 Szűkebb értelemben a keskeny nyomközű mezei és iparvasutak tárgykörben végzett megőrzés, kutatás, bemutatás ami az alábbi területekre specializálódik:
2.1.1 A keskeny nyomközű mezei és iparvasutak eszközeit gyártó vállalatok történetének kutatása, rendelkezésre álló dokumentumaik felkutatása, megőrzése, rendszerezése és bemutatása.
2.1.2 A keskeny nyomközű mezei és iparvasutak járműveinek, pályaanyagainak egyéb eszközeinek a megmentése, megőrzése, restaurálása és bemutatása.
2.1.3 A keskeny nyomközű mezei és iparvasutakat üzemeltető vállalatok felkutatása, működésük dokumentálása, történetük kutatása, bemutatása. Törvényes lobbitevékenység kifejtése az ilyen vállalatok épített és tárgyi örökségeinek megőrzése, különös tekintettel műemlékként, múzeumként való megőrzése és bemutatása céljából.
2.2 Bővebb értelemben a keskeny nyomközű mezei és iparvasutakkal azonos korszakokban létező ipari vagy ipari jellegű eszközök megőrzése a korszak jobb megismerése és a vasúti eszközök autentikus környezetben való megőrzése, bemutatása céljából.
-
A szakcsoport tevékenysége:
3.1 Az 1998-ban magángyűjteményként létrejött vasúti pályával és járművekkel rendelkező Alföldi Kerti Gazdasági Vasút és a hasonló keretek között létrejött, járművekkel rendelkező Dél-dunántúli Kerti Gazdasági Vasút és a Viharsarki Magánvasút napjainkig összegyűjtött tárgyi emlékeinek a közösen bemutatható gyűjteménnyé alakítása, a járművek restaurálása, további vasúti pályák kiépítése, a gyűjtemény bővítése. A szükséges munkák elvégzése céljából közös munkanapok szervezése.
3.2 A keskeny nyomközű mezei és iparvasutakat üzemeltető vállalatokkal való kapcsolattartás, szoros együttműködés céljaink elérése érdekében.
3.3 Rendezvények, nyílt napok szervezése a közönség munkánk tárgykörében való szélesebb művelődése, tevékenységünk népszerűsítése, új támogatók megnyerése céljából.
3.4 Állami és magán forrásokat is figyelembe véve támogatók szerzése tevékenységünk végzése és szélesebb körű kiterjesztése céljából.
3.5 Kirándulások szervezése a tevékenységi körünkbe tartozó ipari üzemek területére a működésük dokumentálása, személyes kapcsolattartás és közösségünk csapattá kovácsolása céljából.
3.6 Kapcsolattartás a hasonló célú gyűjteményekkel, különös tekintettel Felek Ferenc Gyulai Múzeumvasútjára és Pálinkás József Pusztaszabolcson kialakított gyűjteményére. Amennyiben céljainkkal azonosulni tudnak, rájuk a jövőben belépőként is számítunk.
-
A szakcsoport tagjai:
4.1 A szakcsoport alapító tagjai: Erky-Nagy Dániel, Józsa István Soma, Orvos Pál.
4.2 A szakcsoport tagja lehet minden egyesületi tag, aki a szakcsoport céljainak elérése érdekében hajlandó rendszeres munkájával és lehetőségeihez mérten anyagiakkal hozzájárulni.
-
További szabályok: A szakcsoport működésének további szabályait a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület Alapszabálya tartalmazza.
A többi alapító tag nevében is kérem nyilatkozatunk mielőbbi elbírálását, hogy munkánkat mihamarabb ezen új keretek között folytathassuk.
Tisztelettel,
Józsa István Soma
Békéscsaba, 2012.április 26.
Honlapunk várhatóan hamarosan átalakul. Addig csökkentett tartalommal üzemel. Facebook oldalunk a Szakcsoport oldalaként továbbra is működik.
2012.05.09.
Felkerült a gépkönyveket tartalmazó Picasa Webalbumunkba a BL 7 és BL 12 típusú dízelmotorok használati utasítása. Köszönet a szkennelési lehetőségért Molnár Mihálynak!
2012.05.03.
Beszámoló Józsa István Soma tollából a tiszaföldvári járműmentésről:
A tiszaföldvári téglagyárban eredetileg rendkívül színes vasúti anyagmozgatási rendszer üzemelt. Az agyagot a bányából 600 mm-es nyomtávolságú vasúton vitték el a présig csilléket és MD40-es mozdonyokat üzemeltetve. Ez a rendszer már nem élte meg a gyár bezárását, jóval 2009 előtt megszűnt. Bár 2008-as látogatásunkkor egy MD40 motorház fedelet és a csilléket még megtaláltuk. Ennél is homályosabb információink vannak egy végtelenített lánccal vagy/majd drótkötéllel vontatott csillepályáról. Létét a gyár dolgozói és egyes csilleteknők tetejére rögzített V alakú vontatóvillák erősítik meg. A présgép után az elkészült téglákat SD9 vontatású, az egykori Alföldi Téglagy és Cserépipari Vállalat üzemeiben (Tiszafüred, Törökszentmiklós, Tiszaföldvár stb.) megszokott ,,felcsapós polcos kocsikkal" és keller tolópadokkal oldották meg. Az SD9-es mozdonyok eredeti egyhengeres BL12-es motorját a dolgozók elmondása szerint előbb kéthengeres Slavia, majd Lombardini motorokra cserélték. Mi üzem közben már csak utóbbiakat láttuk a megmaradt 2 db mozdonyban. A hagyományos vasúti rendszeren kívül villamosított és kézi mozgatású Keller tolópad rendszer is üzemelt. A szárítást követően a téglákat száraztéglás kocsikkal és keller tolópadokkal mozgatták.
A gyárat Erky-Nagy Dániellel 2008-ban még működs közben fényképeztük, azonban 2009-ben üzemelt utoljára. Ezúttal nem volt olyan szerencsénk, mint Tiszafüreden, sajnos elkéstünk. Két mozdony, a 600 mm-es kocsik, a pálya nagy része odaveszett. Gyár helyett egy romhalmazzal szembesültünk 2011.04.06-án. Rögtön megkezdtük a telepvezetővel a tárgyalásokat pár megmaradt száraztéglás kocsiról, vágányanyagokról. Az ügy döcögősen indult, az első szállításra csak 2011.09.06-án került sor. Ekkor elhoztunk kb. 50 méter 500 mm nyomtávolságú repülővágányt (ezeket nekünk tették félre az égetőkemence padlásának hálózatából), két száraztéglás és egy kellerléces kocsit, két fordítókorongot és egy kézi keller tolópadot.
Ennyivel azonban korántsem elégedtünk meg! A bontóbrigád szerencsére nem végzett túl igényes munkát. Itt is-ott is sínszálak kandikáltak ki a földből, a betonból és nagyon szúrta a szemünket a csarnok előtti deltavágány is. Ez először akkor okozott meglepetést, mikor vételi szándékunkat azzal hárították hogy használják, miközben jócskán gazos és rozsdás volt. A második meglepetést akkor okozta, amikor kiderült, hogy a hevederek fel vannak hegesztve. De ne haladjunk olyan gyorsan. Ekkor jött a munka neheze. Megbeszéltük, hogy eljárhassunk bontani. Mivel a gyárban csak hétköznap dolgoztak én pedig Miskolcon vagyok egyetemista, a pénteki napokat szemeltük ki a feladatra. Legalább 5-6 péntekem telt azzal, hogy:
-
1:50 ébredés Miskolcon
-
2:33 2YÉ járattal indulás az Avasról
-
2:48 leszállás az Üteg utcánál
-
séta a Tiszaira
-
3:29 indulás a Tiszai pályaudvarról
-
7:35 hatvani és szolnoki átszállás után érkezés Tiszaföldvárra
-
munka délután 14:00-ig
-
indulás Békéscsabára
Orvos Pál munkanapja sem volt sokkal különb, ha jól emlékszem ő az 5:25-ös vonattal indult rendszeresen Békéscsabáról.
A munkák első ütemében kitisztítottuk és felszedésre előkészítettük a deltavágányt, majd a hosszú megmaradt egyenes szakaszon haladtunk az égető kemence felé. Az egyenes szakasz után egy kicsit már megbontott, de fel nem szedett ív következett. Ezekkel elég jól haladtunk. A legnehezebb az ív utáni bebetonozott váltó volt. Mind a ketten megszenvedtünk vele. Egyszer lekéstem a csatlakozást, Pali egész délelőtt a betont ütötte... Néhány keller színben maradt még tégla, a bontók onnan lusták voltak kiszedni a jó kis 7 kg/fm-es 5 m hosszú szálakat. Mi négykézláb sínszeget feszítve vésővel, csákánnyal ezt is megoldottuk. Az egész gyár területén gyűjtöttük a vasbetonaljakat, talpfákat, sínszegeket. Találtunk egy váltót a kemence túlvégénél az egykori salakkupac helyén. Betonkeményre tömörödött salakban. Nem hagyhattuk ott, olyan szép volt. :) Nagy nehezen sikerült a cuccoknak fuvart szerezni egy pótkocsis teherautó formájában. A darus kicsit rugalmasan alkalmazta a munkavédelmi előírásokat. Az egyik bokámat majdnem eltalálta egy 6 méteres vágánymező, a sínszálak néha pár méteres magasságból potyogtak, de végülis megoldottuk a problémát. A váltók, sínek mellé felraktunk 3 újabb száraztéglás kocsit is. Megérkezése után a cuccokat még hátra kellett vinni a kertünkben, erre egy külön munkaalkalmat szerveztünk amin képviseltette magát a békéscsabai vasútbarátok színe-java.Szállóigévé vállt, hogy sosem szabadulunk 'Földvárról. És igen. Azóta voltunk egyszer utánfutóval betonaljakért, talpfákért, fordítókorongokért, majd még kétszer aljakért, csillékért. És igen, még mindig van miért menni. Hát ennyi.
Amit megmentettünk:
-
5 db száraztéglás (behordó) kocsi
-
1 db kellerléces kocsi
-
1 db kézi keller tolópad
-
4 db fordítókorong (egyik a Gyulai Múzeumvasútra került)
-
5 db váltót (köztük egy deltavágányhoz való Y váltóval)
-
összesen kb. 210-220 vfm sínanyag
-
hevedereket, sínszegeket, síncsavarokat számolatlanul
-
betonaljakat, talpfákat számolatlanul
-
betonaljak, talpfák
-
két billenőcsille
-
egy kellerkocsi kerékpár
Ami ezután jön
-
egy kellerkocsi kerékpár
-
egy pár csille ütköző
Szeretnénk ezúton is köszönetet mondani Sike Károly gyárvezetőnek, aki mindig készségesen segítette munkánkat, nélküle a fenti lista tárgyai nem hirdethetnék tovább a megszűnt téglagyár emlékét.
A kocsik és pályaanyagok első üteme 2011. 09. 06-án érkezett, majd ezt követte a második ütem 2011.11.25-én. A kertben lerakott kocsikat, vágányanyagokat külső segítség nélkül nem tudtuk volna hátra hordani. A Facebookon meghirdetett segítségkérésre szerencsére sokan jelentkeztek, így 27-én minden jármű és pályaanyag a helyére került. A munkákban részt vettek: Ancsin Ákos, Gyene János, Határ Ádám, Józsa István Soma, Orvos Pál, Thury Gábor, Tóth Gergely, Valentényi Ádám. Ezúton is köszönet nekik!
2012.05.03.
Tavaszi események az AKGV-n. Összefoglaló:
-Megérkeztek Orvos Pál Viharsarki Magánvasútjának járművei az AKGV-re. A járműállomány két fatelepi forgótengelyes kocsiból, egy kerékpárok és ütközők nélküli bányacsilléből áll. Érkeztek még a fatelepi kocsikhoz való kerékpárok, téglagyári sínek és aljak is.
-Vasúttörténeti gyűjteményünk részeként megszereztük NAGYSZÉNÁS és SARKADI-CUKOR..ÁR neon állomásnév-feliratokat. Sajnos utóbbiból a GY betű már hiányzott.
-Két új billenőcsille érkezetett Tiszaföldvárról. Mind a kettő egyedi darab, Magyarországon nem ismerünk azonos kialakítású példányt. Az egyik kocsinak a teknőjén villa van kialakítva láncos vagy drótköteles vontatás részére, míg a másik fa teknőmagasítóval van ellátva. Ezzel a típusú teknőmagasítóval ellátott csillékről csak a lakiteleki és a tiszaföldvári téglagyárakból tudunk. Ez a kocsi a Tiszaföldvári téglagyár utolsónak megmaradt példánya. Számuk U223 0075 1003 és U223 0075 1004 lett. A kocsikkal együtt 500 mm nyomtávolságú vasbetonaljak és talpfák is érkeztek.
-Elkezdődött az új fűtőház épÍtése. A leendő épület helyén feltöltöttük a területet megkezdődött a fűtőházi vágányok kiépítése. Elhelyeztük a tolópadot, a kiágazó váltót áthelyeztük a megfelelő helyre. Jelenleg a vágánykapcsolat kiépítése van soron.
2012.04.06.
Felkerültek a képtárba a havas vonatozás képei: Havas vonatozás az AKGV-n. 2012.02.05.
2012.01.21.
Két 500 mm nyomtávolságú fordítókorongot, 500 mm nyomtávolságú vasbetonaljakat és talpfákat hoztunk Tiszaföldvárról tegnap. Képek hamarosan!
A webalbumunkba felkerült az SD-9-es mozdony gépkönyve.
2012.01.08.
Még tavaly a Viharsarki Magánvasúttal kooperálva érkezett hozzánk sínanyag, váltóalkatrész és szintbeli keresztezés az egykori békéscsabai Bohn téglagyárból.
Idei első munkánk az 1-es számú fordítókorong (Nagyfordító) tisztítása volt. Az elmúlt közel 14 év alatt a fordítókorong megtelt sárral, amit eddig a fedél nagy tömege miatt nem tudtunk kitisztítani. A közelmúltban vásárolt láncos emelővel sikerült a fedelet megemelni és a fordítást akadályozó két talicska szennyeződést eltávolítani.
|